maandag 11 augustus 2008

Astrid Kromhout - Op stap met een gnoe

Je maakt de raarste dingen mee als je voor Naturalis werkt. Wildebeesten is de eerste grote familietentoonstelling waar ik bij betrokken ben als communicatieadviseur op de afdeling Marketing. En ik val van de ene verbazing in de andere. Niet alleen waar je allemaal aan moet denken bij het maken van zo’n tentoonstelling en wie er allemaal bij betrokken zijn. De geweldige ideeën die er opborrelen en de zorgvuldigheid waarmee al die creativiteit binnen het verhaal van de Serengeti gepast wordt. Want het moet wel kloppen wat we zeggen.

Maar ook de gekke dingen die je op je pad komen. Zo ben ik op stap geweest met een echte gnoe! Nou ja, de buste van een gnoe. Maar wel een echte. Eentje uit de collectie van Hein. Je ziet nooit zo’n wild beest van zo dichtbij, dat is wel indrukwekkend. Hij moest naar Amsterdam om gefotografeerd te worden voor de reclamecampagne, die door ons reclamebureau De Ideeënbus is bedacht. En ja, die horens, dat moesten natuurlijk ook echte gnoehorens zijn, want dat hoort bij Naturalis. Omdat het een echte opgezette gnoekop is, moest ik hem letterlijk met handschoentjes aanpakken. Hij logeerde een nachtje bij me thuis; de volgende ochtend kwam ik slaperig de trap af, zag in mijn ooghoek het beest op de deurmat staan en was meteen klaarwakker! Nog eens wat anders dan je ochtendkrantje.
Hij reed gezellig met me mee achterin de auto naar Amsterdam, waar fotograaf Marcel Christ hem als fotomodel kon gebruiken. Ter plekke bleek, dat de opgezette gnoekop te kwetsbaar was om te gebruiken, met dat papier om hem heen. Dus is er uiteindelijk een gnoeschedel gebruikt; de contouren van de kop konden goed door het papier heen zichtbaar worden gemaakt. Reclamebureau De Ideeenbus uit Amsterdam doet op haar eigen weblog verslag van 'the making of' de campagne voor Wildebeesten. Met foto's van de ingewikkelde fotosessie met de schedel van de gnoe en het papier.

Het beeld van de horens die door het papier denderen en de krachtige titel geven precies weer wat Wildebeesten is: een spannend avontuur dat je meemaakt met de gnoe en alle andere dieren die niet zonder hem kunnen op de Serengetivlakte. In het marketingplan, dat ik aan het begin van het traject opgesteld heb, staat die kernboodschap ook beschreven. Verder staat erin hoeveel bezoekers we willen trekken, welke doelgroepen we willen bereiken en hoe we dat voor elkaar willen krijgen. Het campagnebeeld gaan we gebruiken in folders, posters, de website en voor allerlei activiteiten en evenementen die we gaan organiseren. Nu zijn we bezig met het uitwerken van die activiteiten, voor gezinnen met kinderen, maar ook voor doelgroepen als fotografen en toeristen.

Een van die activiteiten loopt al: bij Beeld en Geluid in Hilversum krijgen kinderen een gratis voucher voor een bezoek aan Naturalis, en bij Naturalis krijgen ze een voucher voor Beeld en Geluid. Wij hebben namelijk samen het eigendom van de films van de beroemde natuurfilmer baron Hugo van Lawick. Deze films zijn eigenlijk de basis voor onze tentoonstelling Wildebeesten, en ook voor de tentoonstelling ZOOM Safari die nu draait bij Beeld en Geluid. Twee heel verschillende tentoonstellingen met een knipoog naar elkaar. We hopen dat ze elkaar ook wederzijds versterken qua bezoekers!
Op deze manier maken we nu al promotie voor Wildebeesten. Dat doen we ook met het promotiefilmpje dat je hier rechts op het weblog ziet. Het was heel leuk om bij het maken van die film betrokken te zijn. Samen met regisseur Erik den Boer van Los Imagos hebben we een draaiboekje bedacht, de kinderen van mijn collega Mechelien spelen de hoofdrollen en de Landrover is ter beschikking gesteld door Teije Proost van Amstel Landrovers. Het is precies zo’n zelfde Landrover als die gebruikt werd door Hugo van Lawick voor zijn filmopnames in de Serengeti. Sterker nog: Teije heeft nog met hem samengewerkt. Bovendien komt er een heuse Landrover in de tentoonstelling te staan, waarvan alles behalve de motor nog werkt! Betere verweving van vorm en inhoud is er bijna niet. En dat past helemaal bij Naturalis.